Home / Beethovens Vijfde symfonie

Beethovens Vijfde symfonie

Het Gelders Orkest

Weber - Ouverture Der Freischütz
Chopin - Pianoconcert nr. 2
Beethoven - Symfonie nr. 5

Beethoven zelf prees zijn Vijfde aan de vooravond van de première enthousiast aan: ‘Het laatste deel is met drie trombones en piccolo, maar geen drie pauken. Het zal echter meer lawaai maken dan zes pauken en trouwens ook een beter lawaai.’ Toch is dit ‘lawaai’ niet de belangrijkste reden dat zijn Symfonie nr. 5 zo wereldberoemd is geworden. Dat zit hem vooral in het overrompelende begin, het ‘kloppen van het noodlot aan de deur’. Ongehinderd door de muzikale normen van zijn tijd laat Beethoven zijn dramatische opening na een half uur in de beloofde luidruchtige finale eindigen. Ruim 200 jaar later is de jonge Duitse meesterpianist Severin von Eckardstein minstens zo eigenzinnig. ‘Von Eckardstein speelt zoals hij vindt dat een stuk moet klinken. Hij maakt de muziek niet mooier of spannender en hij doet niets dat de muziek niet zelf verlangt’, schrijft Trouw. De virtuoze winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd 2003, soleert bij Het Gelders Orkest onder leiding van gastdirigent Antonino Fogliani in Chopins Tweede pianoconcert. Wie het middendeel hoort, begrijpt wat heimwee is. Chopins verlangen naar zijn vaderland Polen is diep voelbaar. Von Eckardstein brengt het huiveringwekkend echt tot leven.
Antonino Fogliani, Dirigent
Severin von Eckardstein, Piano

INLEIDING
Bij dit concert is een inleiding aanwezig. Deze begint een uur van tevoren en is gratis toegankelijk. U kunt hiervoor kaarten reserveren door een mailtje te sturen naar bespreekbureau@arnhem.nl o.v.v. 'inleiding Gelders orkest' en de naam van het concert. Vermeld in de e-mail tenminste uw naam, telefoonnummer en het aantal personen. Pas als u een bevestiging heeft ontvangen is uw aanmelding compleet. U kunt ook telefonisch reserveren bij ons bespreekbureau (026-4437343).