Twee keer koning Martijn op het podium!
Theater.nl wenst je een fijne koningsdag!
Het theater is voor veel artiesten net een tweede thuis: een plek waar hard wordt gewerkt, maar waar ook gezorgd wordt voor vermaak voor én achter de schermen. Helaas is het ook een plek waar zij al maanden amper tot niet kunnen komen. We vroegen aan Karin Bloemen hoe zij het ervaart om artiest te zijn in coronatijd. En we kijken niet alleen terug. We kijken ook naar de toekomst, te beginnen met de kerstdagen. Want het is ook dé tijd van het jaar voor een beetje warmte en traditie. Dit jaar misschien nog wel meer dan normaal.
Het is een rare tijd, daar zijn we het snel over eens. Ook, of misschien wel vooral, voor een rasartiest die al 37 jaar in het vak zit. 'Bizar', 'heftig', en 'onnatuurlijk', zo omschrijft Karin deze periode. Ze zit nog middenin haar show Souvenirs wanneer de coronacrisis zich aandient. Maar dat leidt niet meteen tot onzekerheid: "Ik ging net als iedereen van fase naar fase. We zeiden tegen elkaar 'oké, tot over twee weken'. We hadden totaal niet gerealiseerd dat het ook echt klaar zou zijn." Pas in september sloeg de paniek toe: "Nog steeds die anderhalve meter regel en toen we helemaal teruggingen, dacht ik: hoe moet dat nou jongens? Dat kan niet waar zijn, dat is de nekslag."
Dat is ook het moment dat de bezorgdheid rijst. Karin heeft normaal een groot team om zich heen, waaronder de band en iedereen achter de schermen. Zo creëert zij met haar werk ook werkgelegenheid voor veel andere mensen: "Ik was altijd verantwoordelijk voor een heel team en dat is nu onmogelijk. En dat voelt wel heel naar."
En haar zorgen gaan niet alleen uit naar haar eigen situatie: "Maar weet je, ik ben gewoon een ouwe rot. Ik red me wel ofzo. Maar voor jonge mensen die moeten beginnen zijn alle kansen weg, álles is weg." Karin is niet alleen bang dat veel mensen failliet zullen gaan, maar dat we ook een generatie aan talent kunnen kwijtraken: "En failliet emotioneel, artistiek, want dat is ook een failliet voor je cultuursector."
Gelukkig is Karin er zeker niet de persoon naar om hierdoor bij de pakken neer te gaan zitten. Half september stapt ze dan ook alweer het podium op met de Old School Band: "Hartstikke leuk, het ging hartstikke goed. We hebben natuurlijk ook wel een voordeel met ons programma, omdat het echt een muzikale show is. Dus je bent niet afhankelijk van de lach. Het is een ontzettend sfeervolle voorstelling met heerlijke muziek. Je kunt gewoon lekker achterover leunen en je mee laten gaan op de muziek."
Karin houdt zichzelf druk bezig en als vanzelf komen we op goede doelen. Dit is voor Karin namelijk iets waar ze zich altijd met hart en ziel voor inzet, naast haar drukke werkschema. Ze kiest zelf aan welke doelen ze zich verbindt, waarbij één thema eruit springt: "Je moet de noodzaak voelen en daar ga ik dus in mee. Dus alles met seksueel geweld en misbruik komt bij mij op de eerste plaats om aandacht aan te schenken." Door haar eigen verleden is dit voor Karin een belangrijk onderwerp en nu met corona nog urgenter: "Ik had niet graag in mijn jeugd in een lockdown gezeten, met mijn stiefvader, met hoe hij was. Nou, dat was echt hel. En kinderen hebben dat dus nu en dat vind ik echt afschuwelijk."
Door corona ziet de vorm er soms wel wat anders uit: "Normaal doen we voor de Breast Care Foundation een prachtige gala-avond en dan halen we geld op. Maar ja, dat kan dus niet. Dus daar is ook paniek." Toch zijn er nog genoeg manieren waarop Karin publiciteit geeft, van posts op sociale media, fotoshoots en leuke acties, tot gesprekken bij Jinek, Koffietijd en Op1.
Hoewel Karin de kerst het liefst werkend ingaat, is dat dit jaar natuurlijk in aangepaste versie. Zo was ze samen met Cor Bakker druk bezig met een muzikale kerstshow. Hierbij zetten ze vol in op streamen: "Dat is natuurlijk super leuk, want dat betekent dat mensen gewoon thuis kunnen kijken in hun veilige omgeving. Dan kunnen ze ook als ze ziek zijn of in een verzorgingstehuis zitten gewoon zo’n stream kopen."
En natuurlijk heeft ze ook haar eigen kersttradities, gezellig met de familie. Karin vertelt levendig hoe een kerstviering er bij hen doorgaans aan toe gaat. Daarbij draait het om lekker eten en spelletjes doen. Of beter, elk jaar hetzelfde spel. Een mix van pictionairy, triviant en feitenkennis. "En dat is zo melig, dan zitten we elkaar gewoon lekker te zieken." Voor het eten nemen alle kinderen en schoonkinderen een gerecht mee, waarbij iedereen ondertussen zijn eigen specialiteit heeft: "Ik moet altijd appeltaart bakken van mijn zoon, want dat is de lekkerste appeltaart die er is. En dat snap ik!" Misschien wel het meest bijzondere gerecht komt van een van Karins schoonzoons. Door zijn Indonesische roots heeft hij een traditioneel recept voor saté: "Die echte Indonesische saté, kind je weet niet wat je proeft!" Ze lacht: "Ik kan het iedereen aanraden, een Indonesische schoonzoon."
Voor het komende jaar heeft Karin genoeg plannen en ideeën. Het enige dat dus nog nodig is, is publiek! Ze hoopt dan ook dat iedereen weer naar het theater komt: "Het is echt zo veilig in het theater. Druk mensen vooral op het hart van: jongens alsjeblieft - juist nu! - jullie moeten niet bang zijn, maar juist blij dat je er gewoon weer even uit mag. En laat ons ons werk maar doen, laat mij je maar betoveren."
Karin Bloemen is dé theaterdiva van Nederland en weet haar publiek altijd weer een prachtige avond te bezorgen met haar geweldige stem, energieke shows en imposante jurken. Dit deed ze onder andere in haar shows Bosje Bloemen (1989), De Diva en de Diva (2002) en Volle Bloei (2018). Daarnaast is Bloemen bekroond om haar stem en muziek en is ze benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Theater.nl wenst je een fijne koningsdag!
MELK won de categorie beste muziek tijdens de Musical Awards 2024.
Met wie zullen April Darby en Sanne Wallis de Vries hun rol gaan delen?
De tweede grote winnaar is de kleinere musicalproductie MELK, met vijf awards.