Hoffotograaf Roy Beusker: ‘Joop van den Ende zei me dat je nooit beide kon doen, maar dat kan dus wel'

Hij is de hoffotograaf van de musicals in Nederland. Als Roy Beusker aankomt bij een première doen collega’s eerbiedig een stapje opzij zodat hij de beste positie heeft bij de rode loper. Beusker is eigenlijk een studioman, maar doet ook veel scènefotografie. ‘Joop van den Ende zei me dat je nooit beide kon doen, maar dat kan dus wel.’

In een koffietentje in de Haagse binnenstad blijkt Roy Beusker een vriendelijke prater die verrassend open kan zijn. Na een minuut of tien weet ik al dat hij intensief leeft en vooral doet wat hij leuk vindt. Binnenkort wordt hij 65. Zijn vrouw, Annemieke van der Togt, is ook fotograaf en is ook actief in het theater. Hij is ruim tien jaar geleden voor de derde keer getrouwd. Lacht: ‘Ik heb kinderen in alle leeftijden.’ Als fotograaf is Beusker een A-merk van de hoogste orde. Hij werkte veel met Henk van de Meyden, Albert Verlinde en Joop van den Ende. ‘Henk was bevriend met Joop van den Ende en zo mocht ik voor zijn televisieproducties een aantal shows fotograferen zoals de Nationale Postcodeloterij waar ik nog steeds veel voor doe. Toen Joop met theater begon ben ik meegegaan.’

Er zijn maar weinig bekende Nederlanders die hij niet voor de lens kreeg. Beusker is daar nuchter over. ‘Ik ken er inmiddels best een paar en velen hebben wel wat spatjes, maar ik heb daar eigenlijk nooit last van. Ik weet mensen altijd wel zo in beeld te brengen dat ze er tevreden mee zijn.’ Beusker geniet van zijn werk en ook van zijn reputatie. ‘Natuurlijk vind ik het leuk om deel uit te maken van glitter en glamour. Het is geiligheid van twee kanten.’

Computernerd

Na veertig jaar leven met de lens heeft hij alles wel zo’n beetje meegemaakt, maar hij kan nog steeds enthousiast praten over zijn werk en vooral over nieuwe technologische ontwikkelingen. ‘Ik ben een enorme computernerd. Ik vind dat nog steeds heel erg leuk. Veel meer dan veel collega’s merk ik vaak. Het levert me ook veel op want ik kan daardoor heel snel werken.’

Dat blijkt als hij vertelt over scènefotografie. ‘Annemieke en ik maken van een voorstelling ongeveer drieduizend foto’s. Daarvan selecteren we er dan driehonderd voor de klant. Die wil er meestal vijftig voor een programmaboekje en tien voor de pers. Als zij hun keuze gemaakt hebben begin ik met het nabewerken. Microfoontjes weghalen, plekjes bijwerken en vooral de pruikranden mooi strak maken. Dat kost vaak veel tijd. Ik heb het idee dat kappers en grimeurs daar wat slordig in zijn geworden, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Niemand ziet dat natuurlijk zo close-up als ik.’

Rijkere keuze

Veel fotografen besteden meer tijd aan fotoshoppen dan aan het fotograferen zelf. Beusker schudt het hoofd. ‘Nabewerken is een secuur klusje maar meestal heb ik dat toch in een uurtje of drie gedaan. Ik kan snel en efficiënt werken. Daarom ga ik ook nooit eerst naar een voorstelling kijken als ik die moet fotograferen. Veel collega’s doen dat wel. Ik laat het over me heen komen en kies ter plekke. Dat gaat veel sneller en ik weet precies wat ik moet doen. Na een rodelopersessie ga ik meestal ergens zitten om mijn foto’s te selecteren en al vast te bewerken. Samen met een persmedewerker maak ik dan een keuze.’

Alles wat hij onderneemt, gebeurt met veel overgave. Bijzonder is dat hij scènefotografie soms dus doet samen met zijn vrouw. ‘Dat is erg leuk. We lopen dan met z’n tweeën in de zaal rond en zij pakt altijd weer andere hoeken dan ik. We kunnen daardoor aan onze klanten een rijkere keuze aanbieden en dat wordt erg gewaardeerd.’ Maar dat is wel duurder voor een opdrachtgever? ‘Klopt, maar dat hebben ze er graag voor over.’

Persvrouw Sophie Braam over Roy Beusker

Sophie Braam deed tien jaar lang pers voor DeLaMar Theater. ‘Ik werkte eerst bij Frascati, dus dat was wel een omslag. Bij DeLaMar leerde ik Roy kennen. Hij was al de vaste fotograaf van Joop en Janine van den Ende, dus er was nooit discussie over welke fotograaf voor ons werkte. Zijn beelden zijn altijd goed en Roy is aardig, snel, flexibel en heel dienstbaar. Ik vind hem wel duur, maar hij levert vakwerk. Hij is de Grote Meester aan de rode loper. Alle andere fotografen doen wat hij doet want hij weet hoe het moet en hij kent veel mensen. Bij een rodeloperpremière in DeLaMar wordt Roy dus door ons ingeschakeld. Wij gebruiken die beelden voor onze socials. Die zijn belangrijk. De andere fotografen staan daar op eigen initiatief en hopen daar portretten van BN’ers te maken die ze later aan media als Weekend kunnen verkopen.’

Foto: Annemieke van der Togt