Joop van den Ende voorspelt halvering van de podia of de programmering

Niemand in de Nederlandse theaterwereld heeft momenteel meer ervaring dan theaterproducent Joop van de Ende. Toch bleef hij tot nu toe stil in de coronacrisis, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zijn opvolger bij Stage Entertainment, Albert Verlinde. ‘Die eerste maand vond ik het erg verwarrend allemaal, net alsof je in een boksring knock-out was geslagen,' vertelt hij nu in een interview met de Volkskrant. Ook de komende tijd wordt nog een beproeving, voorspelt Van den Ende. 'De komende twee jaar voorspel ik een halvering van die podia of een halvering van de programmering.'

Joop van den Ende vertelt waarom de coronacrisis slechter uitpakt voor de culturele sector dan ooit tevoren. 'Ik heb in mijn leven veel crisissen meegemaakt, ups en downs, mislukkingen, successen. Maar tijdens de financiële crisis van 2008 maakten wij zelfs winst, want de mensen kwamen toch naar het theater, ze zochten verstrooiing. In tijden van crisis wordt de behoefte aan entertainment alleen maar groter. Maar dit is anders, nu is er ineens niets, nul,' bekent hij. 'Ik wist het even niet meer, ik was lamgeslagen.'

 

Waar de grote klappen vallen

‘In Nederland hebben wij ongeveer 150 podia met 500 of meer stoelen,' rekent Joop van den Ende voor. 'Ik heb berekend dat er zo’n 600 tot 800 miljoen bij moet, wil je alles overeind houden. Dat geld hebben de gemeenten niet, en zij zijn verantwoordelijk voor die gebouwen en de mensen die er werken. De komende twee jaar voorspel ik een halvering van die podia of een halvering van de programmering.'

Maar daar blijft het niet bij. 'In die programmering zullen de theaters op safe spelen: bekende namen, bekende titels. Dat resulteert in een verarming van het aanbod, een kaalslag in de kunst. Dat is gevaarlijk, maar daar hoor ik in die talkshows niemand over.’

Ben je op zoek naar een andere voorstelling? Kijk dan ook even in onze theateragenda.

Lees meer over