Het complete aanbod van theatervoorstellingen in Arnhem  Bekijk de agenda en lees de laatste recensies.

Award voor rockmusical Jesus Christ Superstar

De musical heeft een maand na première al meer dan 150.000 tickets verkocht!

Documentaire over debuut Milan van Waardenburg op West End

Van Nederlands acteertalent naar Britse musicalster

Nu €10,- vroegboekkorting voor Het Pauperparadijs

Profiteer tot 1 maart van korting voor dit theaterspektakel!

Hierboven zie je een selectie van alle klassieke concerten met klassieke muziek die momenteel in Nederland spelen. Gebruik de filters om te kijken of er een voorstelling bij jou in de buurt plaatsvindt. Ook kun je op datum filteren, mocht je vooruit willen plannen.

Welke klassieke muziek vind je hier?

Onder het genre Klassieke concerten verzamelen we alle concerten die onder het klassieke repertoire vallen. Dit kan bijvoorbeeld kerkmuziek zijn, zoals een grootse uitvoering van de Matthäus Passion. Maar het kan ook een optreden van een kamerkoor betreffen. Vaak staan de concerten in het teken van een bepaalde componist, zoals Bach of Mozart. Het ene optreden heeft veel zang, terwijl het andere misschien alleen instrumentaal is.

Waar vind je klassieke muziek in Nederland?

Vaak vind je rond speciale gelegenheden veel klassieke concerten. Zo zijn ze bijvoorbeeld erg populair tijdens de Kerstdagen en zijn er ieder jaar veel nieuwjaarsconcerten in de Nederlandse schouwburgen.

In Nederland vind je in bijna iedere grote stad wel een concertzaal voor klassieke muziek of een orkest of gezelschap dat voornamelijk klassieke muziek speelt. Het Concertgebouw in Amsterdam heeft een goede naam. Maar je kunt ook bijvoorbeeld naar het Gelders Orkest in Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen. Een van de beroemdste Nederlandse orkesten is het Metropole Orkest.

Op zoek naar een theater in een specifieke plaats? Bekijk ook theaters in Barneveld, Culemborg, Dieren, Doetinchem, Ede, Ermelo, Apeldoorn, Lochem, Harderwijk, Tiel, Wageningen, Wijchen, Winterswijk, Zaltbommel, Zutphen of Nijmegen.

Arnhem is de hoofdstad van Gelderland. De stad bruist en heeft veel te bieden voor jong en oud. Zo kun je in de binnenstad uren winkelen, waarna je met een drankje en hapje lekker kan nagenieten op een van de vele gezellige terrasjes. Ook kun je je er vermaken bij de Koninklijke Burgers’ Zoo of het Nederlands Openluchtmuseum, attracties die jaarlijks miljoenen bezoekers trekken.

Maar ook op het gebied van theater heeft Arnhem veel te bieden. Zo bieden het stadstheater Arnhem, Musis en het Posttheater een gevarieerd programma. En natuurlijk is er het GelreDome, voor vele evementen en optredens van grote artiesten. Ook is de stad met de ArtEZ hogeschool voor de kunsten een goede plek voor jonge kunstzinnige talenten en is het de thuisbasis van Introdans en Het Gelders Orkest.

Arnhem heeft een rijke geschiedenis. Daarvan getuigen de monumentale gebouwen en de architectuur. Zoals de prachtige Grote of De Eusebiuskerk dat al 500 jaar het stadsbeeld bepaalt. De kerk dat in laat gotische stijl is gebouwd, vertelt de geschiedenis van de Gelderse stad vanaf de Middeleeuwen tot aan de Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw daarna. Tevens staat de stad bekend om de ‘Slag om Arnhem’, een onderdeel van de wereldberoemde operatie Market Garden, die het einde van de Tweede Wereldoorlog inluidde.

Theaters

Musis
In de concertzaal Musis hebben al vele grote artiesten uit binnen- en buitenland opgetreden. Klassieke muziek, jazz, singer-songwriters en kamermuziek, er is voor ieders wat wils. De concertzaal bevat een historische deel dat stamt uit 1847 en een modern deel dat opent in het voorjaar van 2017.

Stadstheater Arnhem
Stadstheater Arnhem is het podium van en voor de stad. Er wordt al meer dan honderd jaar theater gemaakt. Toneelgroep Oostpool en Introdans houden er vaak hun premières.

Posttheater
Het Posttheater is hèt cabaretpodium van het oosten. De naam van het Posttheater is afgeleid van de oorspronkelijke bestemming van het gebouw, een postkantoor. Het theater begon aanvankelijk als een repetitieplek voor jeugdtheaterplatform Gelderland. Totdat halverwege de jaren negentig cabaretier Mark van de Veerdonk er zijn try-out wilde houden. Daarna ontwikkelde het theater tot het cabaretpodium dat het nu is.

Luxor Live
Luxor Live begon in 1913 onder de naam ‘Luxor-Théâtre’ als een ‘een eerste klasse Cinema Théâtre’ met ruimte voor cinema, variété, theater, dans en muziek. Het was een plek vooral voor de rijken van die tijd en tevens de duurste bioscoop in Arnhem. Vanaf de jaren zeventig raakte het gebouw in verval en vanaf november 1985 fungeerde het als cultureel jongeren- en uitgaanscentrum waar popconcerten werden gehouden. Uiteindelijk komt het pand eind 1999 leeg te staan. In 2007 wilde de gemeente Arnhem er een breed poppodium van maken. Hierdoor heeft Luxor Live een breed en gevarieerd aanbod. Het biedt niet alleen ruimte voor popmuziek, maar ook voor popcultuur in het algemeen.

GelreDome
Het GelreDome is veel meer dan een stadion, het is concertpodium, muziektheater, sporttoneel en bühne voor bedrijfsfeesten. Grote artiesten uit binnen- en buitenland geven er concerten. En dankzij het lichtdichte dak kan er ondanks de grote omvang van het stadion, toch een intieme sfeer gecreëerd worden. Elke evenement komt dus tot zijn recht bij het GelreDome.