Het complete aanbod van theatervoorstellingen in Tilburg.  Bekijk de agenda en lees de laatste recensies.

De musical heeft een maand na première al meer dan 150.000 tickets verkocht!

Documentaire over debuut Milan van Waardenburg op West End

Van Nederlands acteertalent naar Britse musicalster

Nu €10,- vroegboekkorting voor Het Pauperparadijs

Profiteer tot 1 maart van korting voor dit theaterspektakel!

Ontdek de Magie van Jeugdtheater: Een Inleiding tot Creativiteit en Vermaak

Jeugdtheater is een boeiende kunstvorm die speciaal is ontworpen om de verbeelding van kinderen te prikkelen en hen mee te nemen op een onvergetelijke reis van creativiteit en vermaak. In tegenstelling tot traditioneel theater, is jeugdtheater gericht op jongere doelgroepen en biedt het een unieke mix van educatie en entertainment. Deze voorstellingen combineren levendige personages, kleurrijke decors en pakkende verhalen om een betoverende ervaring te creëren die zowel leerzaam als plezierig is.

Educatieve Meerwaarde en Vermaak in Één

Wat jeugdtheater zo uniek maakt, is de naadloze integratie van educatieve elementen in een meeslepende en amusante ervaring. Kinderen worden niet alleen ondergedompeld in boeiende verhalen en levendige personages, maar ze leren ook waardevolle lessen op een speelse en begrijpelijke manier. Dit maakt jeugdtheater niet alleen een bron van vermaak, maar ook een stimulerende omgeving voor de intellectuele en emotionele ontwikkeling van jonge geesten.

Een Duurzame Liefde voor Kunst Ontwikkelen vanaf Jonge Leeftijd

Jeugdtheater is niet alleen een kortstondig spektakel; het legt de basis voor een levenslange liefde voor kunst en cultuur. Door kinderen vroeg bloot te stellen aan de betoverende wereld van het theater, worden ze aangemoedigd om creatief denken en expressie te omarmen. Deze vroege kennismaking met de kunsten draagt bij aan de vorming van nieuwsgierige, betrokken individuen die een blijvende waardering hebben voor de magie van het podium. Kortom, jeugdtheater is niet alleen een voorstelling; het is een investering in de artistieke groei en ontwikkeling van de jonge generatie.

Op zoek naar een theatervoorstelling in een specifieke plaats? Bekijk ook theaters in Bergen op Zoom, Breda, Cuijk, Eindhoven, Etten-Leur, Oss, Oosterhout, Helmond, Roosendaal, Uden, Valkenswaard, Veghel, Veldhoven, Vught, Waalwijk of Den Bosch.

Tilburg is een stad in Noord-Brabant. Het is met haar inwonersaantal de zesde stad van Nederland. Er zijn prehistorische sporen van bewoning gevonden die al dateren van 9000 jaar voor Christus. Wetenschappers gaan ervanuit dat het rondtrekkende jager-verzamelaars waren van de Tjongercultuur. Een cultuur die voorkwam op de Noord-Europese Laagvlakte. Ook is bekend dat Koning Willem II graag in Tilburg verbleef. Er wordt dan ook graag de uitspraak van hem geciteerd ‘hier adem ik vrij en voel ik mij gelukkig’.

De naam Tilburg komt voor het eerst voor in 1191. Op basis van de aanwezige schapenteelt groeide Tilburg omstreeks 1600 uit tot de belangrijkste wolstad van Brabant. Midden 18e eeuw overvleugelde ze zelfs de compleet Hollandse textielindustrie. Pas gedurende de tweede helft van de 19e eeuw verschenen fabrieksgebouwen met vier verdiepingen. Stoomkracht en weefmachines maakten onderdeel uit van het nieuwe productieproces. De spoorlijn die werd aangelegd verdeelde de groeiende stad in twee delen. Een groei die na de Tweede Wereldoorlog toenam. Gedurende de jaren 60 van de 20e eeuw verdween de textielindustrie en maakte plaats voor meer moderne industrie. Helaas werd vanaf 1975 de binnenstad rigoureus aangepakt. Dit ging ten koste van veel historisch erfgoed.

Tilburg heeft een sterke katholieke achtergrond. Dit uitte zich door de oprichting van katholieke onderwijsinstellingen waaronder tal van kloosters. Kloosters zoals Zusters van Liefde van Tilburg, Fraters van Tilburg, Capucijnenklooster, Congregatie van Onze Lieve Vrouw der Afzondering en Klooster Mariahof van de Broeders Penitenten’. Daarnaast zijn er ook tal van Protestantse Kerken te vinden, maar ook Synagogen en sinds de jaren zeventig van de 20e eeuw ook Moskeeën.

Tilburg kent diverse bezienswaardigheden zoals De Oude Markt met een laat-15e eeuwse toren en het Paleis-Raadhuis, gebouwd in opdracht van Koning Willem II. Maar ook de Lancierskazerne, het geboortehuis van Peerke Donders en het Indië-monument zijn een bezoek waard. Jaarlijkse evenementen in Tilburg trekken mensen vanuit heel Nederland richting het mooie Brabant. De Tilburgse kermis met Roze Maandag staat bekend als de grootste kermis van de Benelux. Er is een Roadburn Festival, waar underground muziek een geheel eigen publiek naar toe trekt. Tilburg heeft zelfs haar eigen bierfestival. Dit wordt gehouden in juni waar je bierbrouwers uit binnen- en buitenland aan het werk kunt zien en natuurlijk heerlijke biertjes kunt drinken. In deze Brabantse stad ontbreekt het carnaval niet. Dan wordt de naam Tilburg omgedoopt tot Kruikenstad.

Uitgaan in Tilburg staat voor Brabantse gezelligheid. Een avond uit met een bezoekje aan het theater is hier zeker aan te raden. Je maakt dan kennis met de gastvrijheid van de Brabanders.

Theaters

Concertzaal Tilburg
Een bekend theater in Tilburg. Je kunt hier terecht voor een voorstelling zoals cabaret of dans.

Schouwburg Tilburg
Dit theater vormt samen met concertzaal Tilburg ‘Theaters Tilburg’. Er is een ruim aanbod met musicals, cabaret, toneel en komedie. Ook is er aandacht voor kindervoorstellingen.

Theater De Nieuwe Vorst
Theater De NWE Vorst is gevestigd in de binnenstad in een prachtige historische villa. Het eigentijdse vlakkevloertheater biedt voorstellingen die aan het denken zetten, die uitdagen en inspireren. In een ontspannen sfeer laten ze je zien wat er toe doet. In de zalen zit je dicht op de huid van de acteurs of dansers en na de voorstelling zit je aan het tafeltje naast hen. Laat je uitdagen en vergroot je wereld door zowel nieuwe makers als gevestigde namen!