Het complete aanbod van theatervoorstellingen in Tilburg.  Bekijk de agenda en lees de laatste recensies.

Guido Weijers hoopt op vollere zaal tijdens conference: "Ik heb ook andere scenario's op zak"

De cabaretier heeft andere opties voor zijn oudejaarsconference achter de hand.

Alfred van den Heuvel speelt in 2021 goedheiligman in Verhalen van Sinterklaas

Verwacht een show vol verhalen, humor en de leukste sinterklaasliedjes.

Dolf en Jim Jansen brengen boek over corona uit

Het boek CoronA tot Z gaat over comedy, het coronavirus en wetenschap.

Hierboven zie je een selectie van alle bekende cabaretvoorstellingen van het land. Gebruik de filters om te kijken of er een voorstelling bij jou in de buurt plaatsvindt. Ook kun je op datum filteren, mocht je vooruit willen plannen.

Wat is Cabaret?

Cabaret is een bijzondere vorm van amusement die bij uitstek geschikt is voor het theater. Kort samengevat: cabaret is het theater van de lach. Het is een komische voorstelling waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende disciplines. Sketches worden vaak afgewisseld met toneelspel, zang, dans, poëzie. Tegenwoordig wordt het ook veel gemixt met stand-up comedy.

Cabaret is ontstaan als een vorm van kleinkunst en bestaat in die zin al heel erg lang. Tegenwoordig wordt het gespeeld in nachtclubs, radio en tv, maar vroeger kon je het in iedere kroeg of buurthuis wel vinden. Voor de 19e eeuw was er namelijk nog geen massamedia en als mensen een avondje vermaak wilden zien, konden ze kijken naar variété of een revue. Daar komt ook de naam cabaret vandaan: het was kleinkunst die in een cambret te zien was. Cambret is een Oudfrans woord voor een soort herberg die ook diende als kroeg en restaurant.

Daardoor had cabaret of kleinkunst ook weinig aanzien. Pas aan het einde van de negentiende eeuw kwam het artistieke en literaire cabaret in zwang, dankzij de vele kunstenaars en artiesten die elkaar konden ontmoeten in de grote Europese steden. Dat gebeurde met name veel in Parijs en Berlijn.

Het moderne cabaret

Cabaret zoals je dat in Nederland kent, kwam in zwang na 1945. Vooral dankzij het succes van Toon Hermans, Wim Kan en Wim Sonneveld werd cabaret een van de meest populaire vormen van vermaak in het theater. Bij 'De Grote Drie' zie je ook goed de verschillende elementen terug. De gedichten van Hermans en de liedjes van Sonneveld waren (en zijn nog steeds) beroemd.

Maar het cabaret kreeg in Nederland ook een nadrukkelijk maatschappelijk element. Het bleek een hele prettige manier om maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken. Met name Wim Kan was hier bijzonder goed in. Niet zozeer omdat hij dingen bekritiseerde, maar omdat hij, in het zeer verzuilde Nederland, ook zijn eigen mensen streng onder de loep nam. De Oudejaarsconference werd een vaste traditie in Nederland en is nu zelfs populairder dan ooit.

Toch is lang niet al het cabaret in Nederland serieus. Cabaret is een veelzijdig genre en verandert gemakkelijk met de tijd mee. Dat komt bijvoorbeeld door de invloeden van televisie (Van Koot en Bie, Koefnoen, Van der Laan & Woe). Maar ook zie je veel invloeden uit het buitenland. Zo heeft stand-up comedy het cabaret weer terug in het café gebracht.

Bekende cabaretiers

Nederland kent veel bekende cabaratiers, ieder met zijn eigen stijl. Bekende namen zijn: Hans Teeuwen, Najib Amhali, Ronald Goedemondt, Javier Guzman, Guido Weijers, Herman Finkers en Jochem Myjer.

Op zoek naar een theatervoorstelling in een specifieke plaats? Bekijk ook theaters in Bergen op Zoom, Breda, Cuijk, Eindhoven, Etten-Leur, Oss, Oosterhout, Helmond, Roosendaal, Uden, Valkenswaard, Veghel, Veldhoven, Vught, Waalwijk of Den Bosch.

Tilburg is een stad in Noord-Brabant. Het is met haar inwonersaantal de zesde stad van Nederland. Er zijn prehistorische sporen van bewoning gevonden die al dateren van 9000 jaar voor Christus. Wetenschappers gaan ervanuit dat het rondtrekkende jager-verzamelaars waren van de Tjongercultuur. Een cultuur die voorkwam op de Noord-Europese Laagvlakte. Ook is bekend dat Koning Willem II graag in Tilburg verbleef. Er wordt dan ook graag de uitspraak van hem geciteerd ‘hier adem ik vrij en voel ik mij gelukkig’.

De naam Tilburg komt voor het eerst voor in 1191. Op basis van de aanwezige schapenteelt groeide Tilburg omstreeks 1600 uit tot de belangrijkste wolstad van Brabant. Midden 18e eeuw overvleugelde ze zelfs de compleet Hollandse textielindustrie. Pas gedurende de tweede helft van de 19e eeuw verschenen fabrieksgebouwen met vier verdiepingen. Stoomkracht en weefmachines maakten onderdeel uit van het nieuwe productieproces. De spoorlijn die werd aangelegd verdeelde de groeiende stad in twee delen. Een groei die na de Tweede Wereldoorlog toenam. Gedurende de jaren 60 van de 20e eeuw verdween de textielindustrie en maakte plaats voor meer moderne industrie. Helaas werd vanaf 1975 de binnenstad rigoureus aangepakt. Dit ging ten koste van veel historisch erfgoed.

Tilburg heeft een sterke katholieke achtergrond. Dit uitte zich door de oprichting van katholieke onderwijsinstellingen waaronder tal van kloosters. Kloosters zoals Zusters van Liefde van Tilburg, Fraters van Tilburg, Capucijnenklooster, Congregatie van Onze Lieve Vrouw der Afzondering en Klooster Mariahof van de Broeders Penitenten’. Daarnaast zijn er ook tal van Protestantse Kerken te vinden, maar ook Synagogen en sinds de jaren zeventig van de 20e eeuw ook Moskeeën.

Tilburg kent diverse bezienswaardigheden zoals De Oude Markt met een laat-15e eeuwse toren en het Paleis-Raadhuis, gebouwd in opdracht van Koning Willem II. Maar ook de Lancierskazerne, het geboortehuis van Peerke Donders en het Indië-monument zijn een bezoek waard. Jaarlijkse evenementen in Tilburg trekken mensen vanuit heel Nederland richting het mooie Brabant. De Tilburgse kermis met Roze Maandag staat bekend als de grootste kermis van de Benelux. Er is een Roadburn Festival, waar underground muziek een geheel eigen publiek naar toe trekt. Tilburg heeft zelfs haar eigen bierfestival. Dit wordt gehouden in juni waar je bierbrouwers uit binnen- en buitenland aan het werk kunt zien en natuurlijk heerlijke biertjes kunt drinken. In deze Brabantse stad ontbreekt het carnaval niet. Dan wordt de naam Tilburg omgedoopt tot Kruikenstad.

Uitgaan in Tilburg staat voor Brabantse gezelligheid. Een avond uit met een bezoekje aan het theater is hier zeker aan te raden. Je maakt dan kennis met de gastvrijheid van de Brabanders.

Theaters

Concertzaal Tilburg
Een bekend theater in Tilburg. Je kunt hier terecht voor een voorstelling zoals cabaret of dans.

Schouwburg Tilburg
Dit theater vormt samen met concertzaal Tilburg ‘Theaters Tilburg’. Er is een ruim aanbod met musicals, cabaret, toneel en komedie. Ook is er aandacht voor kindervoorstellingen.

Theater De Nieuwe Vorst
Theater De NWE Vorst is gevestigd in de binnenstad in een prachtige historische villa. Het eigentijdse vlakkevloertheater biedt voorstellingen die aan het denken zetten, die uitdagen en inspireren. In een ontspannen sfeer laten ze je zien wat er toe doet. In de zalen zit je dicht op de huid van de acteurs of dansers en na de voorstelling zit je aan het tafeltje naast hen. Laat je uitdagen en vergroot je wereld door zowel nieuwe makers als gevestigde namen!