Tot en met 10 november: de Cello Biënnale Amsterdam
Het grootste cellofestival ter wereld begint vandaag!
Erik Satie was een Franse componist die eind negentiende en begin twintigste eeuw hits scoorde met stukken als 'Gymnopédies' en 'Gnossiennes'. Dit soort minimalistische werken is wat hem bekendheid opleverde bij het grote publiek. Een wat minder bekend, maar niet minder interessant onderdeel van zijn muziek, is zijn unieke gebruik van satire en humor.
Satie doorweefde zijn pianostukken met onverwachte harmonieën, bizarre melodieën en gekke titels zoals 'Gedroogde embryo's, 'De dromende vis' en 'Krijgerslied van de bonenkoning', waarmee hij absurdistische, speelse werelden creëerde die ingingen tegen de serieuze klassieke tradities. Het verbaasde zowel het publiek als zijn medemusici, maar zijn aparte stijl beïnvloedde bijvoorbeeld wel grote componisten als Debussy, Ravel, Milhaud en Poulenc.
Tijdens de voorstelling Satie - Satire in klank en beeld speelt pianist Thomas Beijer verschillende stukken van Satie en leest hij voor uit enkele memoire-achtige teksten van deze merkwaardige componist. Beijer heeft een passie voor Spaanse en kamermuziek en speelt regelmatig samen met bijvoorbeeld Simone Lamsma en Laetitia Gerards. In 2022 ontving hij de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding die door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt uitgereikt aan een musicus werkzaam in de klassieke muziek. Thomas Beijer is naast pianist ook componist, schrijver en tekenaar. Tijdens het concert worden animaties vertoond die hij zelf gemaakt heeft.
Programma
o.a. Erik Satie - Gymnopédie nr. 1, Cinéma, Le poisson rêveur, Sonatine bureaucratique, Embryons desséchés
Geniet van nog veel meer klassieke muziek. Kijk snel in onze theateragenda.
Foto: Maarten Kools
Schrijf een recensie en maak kans op leuke prijzen.
Het grootste cellofestival ter wereld begint vandaag!
Het grootste cellofestival ter wereld begint vandaag!
Een magisch winterballet voor de hele familie.