Theater.nl gebruikt functionele & analytische cookies
Home / Nieuws / Waarom Waylon 18e werd op het Eurovisie Songfestival
14-05-2018

Waarom Waylon 18e werd op het Eurovisie Songfestival

Tekst: Bram Balk
Foto: Andres Putting

Waylon ging vanaf de eerste aankondiging meteen vol in: hij wilde het Eurovisie Songfestival winnen. Met Outlaw in en Em de beste zijn en de wedstrijd naar Nederland halen, dat was het belangrijkste. Anders was het mislukt. Toch bleef de zanger afgelopen zaterdag steken op de 18e plaats. Hij kreeg vooral erg weinig punten bij het publiek. Hoe heeft dat kunnen gebeuren?


Waar Waylon de Common Linnets wilde overstijgen eindigde hij nu op een plek die te vergelijken is met Willeke Alberti en Mrs. Einstein. Dat zal toch pijn doen. In zijn eerste reactie wilde Waylon nog niet de hand in eigen boezem steken. 'De mensen hebben ons niet begrepen,' vertelde hij. Daarnaast moet ook gezegd worden dat Waylon gewoon concurrentie kreeg die een stuk beter was. Wat dat betreft zijn er dan ook twee duidelijke redenen aan te wijzen.



1. Waylon's onhandige keuzes


Begrijp ons goed: Waylon is een dijk van een zanger. Zijn uitvoering van Oulaw in Em was vlekkeloos in de finale. Maar Waylon is teveel met zichzelf bezig geweest. Het songfestival draait om het liedje én de performance, en die laatste was toch op zijn minst opmerkelijk. Als de eerste reactie op je act 'huh?' is, moet je als popartiest weten dat er iets fout gaat. Dan ben je publiek aan het verliezen. Countryrock, een typisch Amerikaans genre, is al erg bijzonder op het Eurovisie Songfestival. Daar hoef je geen hiphop-dansers naast te zetten om op te vallen. Krumping is een energieke en gave dansstijl, maar het leidde hier alleen maar af van het liedje, in plaats van dat het versterkte. Sorry dat we de vergelijking maken, maar we snappen ook nog steeds niet wat Joan Franka bezielde om met een gigantische indianentooi op een internationaal podium te staan.

Daarbij hielp het ook niet dat Waylon iedere vorm van kritiek verbaal neersloeg. Er ontstonden relletjes en gedoe op momenten dat het Songfestival vooral een feestje moest zijn. Wat dat betreft is hij willens en wetens in zijn eigen zwaard gesprongen.



2. Goede concurrentie


Er waren ook veel acts die gewoon een stuk beter waren. Netta won met gemak de finale van het Songfestival met bijna 100 punten verschil. Dat is terecht: ze heeft een opvallend nummer met een duidelijk concept en een heldere boodschap. Ze deed precies wat iedere popartiest tegenwoordig moet doen om een gigantische hit te scoren en had een gelikte videoclip die binnen no-time viral ging op het internet. Hierdoor wisten we al in april, toen Waylon zijn eigen clip lanceerde dat zij de grote favoriet voor de winst zou zijn.

En Netta was niet de enige act die voor Waylon een maatje te groot was. Eleni Foureira gaf voor Cyprus een zang en dans-act die niet onder deed voor een performance van Shakira. Cesár Sampson liet zien hoe het optreden van Waylon hád kunnnen zijn: een man op het podium, die de longen uit zijn lijf zingt en het héle publiek met zich mee krijgt. De ballad van Michael Schulte liet zien hoe je een verhaal op het podium vertelt. Mikolas Josef's vlotte danspasjes herinnerde je er akelig aan dat Waylon dansers had ingehuurd, maar zelf stijf op het podium bleef staan.

Kortom: de 18e plaats is helaas terecht. Het publiek bepaalt de winnaar. Waylon had hoger uit kunnen komen met een betere performance, maar eerlijk gezegd: met deze concurrenten was hij niet veel verder dan de top tien gekomen.

Een harde, maar goede les voor volgend jaar!

Gerelateerd nieuws