Home / MANGER

MANGER

CENTRE CHORÉOGRAPHIQUE NATIONAL DE RENNES ET DE BRETAGNE / BORIS CHAR

In 1993 ging in een zaaltje in Lyon À bras-le-corps in première, een pareltje dat het startpunt van de indrukwekkende loopbaan van Boris Charmatz vormde. Charmatz is op dit moment de hotste naam in de internationale dans. Zijn nieuwste voorstelling Manger doet alle prestigieuze festivals aan. Wij hadden de eigenzinnige choreograaf als één van de eersten in ons land in het vizier. Al tweemaal verraste hij Breda met ijzersterke groepswerken. In dit feestelijk seizoen presenteren wij u zowel de kiem van zijn carrière als zijn nieuwste grote zaalwerk.

In Manger is het zwaartepunt van de beweging gelokaliseerd in de mond; het kruispunt van voedsel, woorden en adem. Een plek waar binnen en buiten, het ik en de ander, interfereren. In het imposante groepswerk Manger treffen wij veertien dansers die onophoudelijk eten. Ongeacht of zij dansen, praten, slapen, vrijen of zingen. Zij kauwen, bijten, sabbelen en slikken. Gaandeweg ontstaan daarin patronen, een zekere harmonie zelfs, een hint van sensualiteit. Manger is een rake verbeelding van het wezen van consumeren; het innemen van een substantie en hem laten verdwijnen. De wereld tot je nemen en hem doorslikken.

choreografie: Boris Charmatz - licht: Yves Godin - geluid: Olivier Renouf - coproductie: Ruhrtriennale- International Festival of the Arts, Théâtre National de Bretagne-Rennes, Théâtre de la Ville (Parijs), Festival d’Automne à Paris, steirischer Herbst (Graz), Holland Festival, Kunstenfestivaldesarts (Brussel), Künstlerhaus Mousonturm (Frankfurt am Main)