Eva Marie de Waal
Eva Marie de Waal (1979) is Nederlands actrice, schrijfster en theatermaker. Na een opleiding moderne dans aan de Rotterdamse dansacademie en een bachelor geschiedenis studeert De Waal verder aan de Amsterdamse Toneel en Kleinkunst Academie. Ze studeert af in 2009 en gaat vervolgens freelance aan de slag als actrice en theatermaker.
De Waal in het theater
Eva Marie de Waal verbindt zich onder andere aan Toneelgroep Oostpool, Het Nationale Toneel, de Toneelmakerij, Zeelandia, mugmetdegoudentand en Bos Theater Producties. Bij deze gezelschappen is ze te zien in voorstellingen als Wat Het Lichaam Niet Vergeet (2009), Equus (2009), Waakhondje (2010), Het Verjaardagsfeest (2011), Superkapitalisten (2012/2013), King Sweet King (2013), Suikerland (2015/2016), Sociaal Kapitaal (2019) en De Verleiders Female (2019/2020).
Voorstellingen voor De Parade
Regelmatig maakt en speelt De Waal voorstellingen voor het rondreizende theaterfestival De Parade. Voorstellingen van haar hand zijn Michael versus Madonna (2010), Sexupsadness (2011) en Happynasty (2014). Dat De Waal uiteindelijk op De Parade zou belanden, was daarvoor al wel duidelijk. In 2008 heeft ze al een nominatie voor Parade Parel op het ITs Festival Amsterdam op haar naam staan voor Hermatologisch Getest: M/V, waarvoor ze ook de ITs Award krijgt. Ook het jaar erop wordt ze genomineerd voor Parade Parel en de Kemna Award.
Televisie en film
Niet alleen in het theater boekt Eva Marie de Waal succes, ook op televisie is ze een graag geziene actrice. Ze speelt in grote series als GTST, Onderweg naar Morgen, Voetbalvrouwen, Penoza, Seinpost Den Haag, Van God Los, Heer en Meester, Divorce, Danny Lowinsky, Als de Dijken Breken, CMC en De Spa. In 2011 speelt De Waal in de film Laptop.
Waal en Wind
De Waal is als theatermaker ook verbonden aan Via Rudolphi Producties. Hier maakt ze samen met Sophie van Winden als Waal en Wind de voorstelling Holy-F, welke omwille van het succes twee keer in reprise gaat (2016, 2017 en 2019). Het is het eerste deel van een drieluik en wordt opgevolgd door Mama Marlene (2020) en De Hoer (2023). Het succes van Holy-F is te danken aan het speelse spel en het verfrissende perspectief op historisch en hedendaags feminisme dat zowel verrast en verwart.
Beeld: Romy Treebush (thumb), Rogier Jaarsma (1), Sanne Peper (2)
Ook een recensie schrijven?
Schrijf een recensie en maak kans op leuke prijzen.